Załącznik do zarządzenia Nr.5/2017
Dyrektora MOPS z dnia 18.04.2017
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MIEJSKIEGO OSRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Biskupcu, zwany dalej MOPS prowadzi działalność na podstawie:
1) Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2016 r, poz. 446 ze zm.),
2) Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2016 r, poz.930 ze zm.),
3) Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz.U.z 2015, poz. 1390 ze zm.)
4) Ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. 2016 r, poz. 1518 ze zm. ),
5) Ustawy z dnia 7 września 2007 o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. z 2016 r , poz.169 ze zm.)
6) Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( Dz.U. z 2016 r, poz. 1575 ze zm.)
7) Ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2016 r, poz. 487 ze zm).
8) Ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty ( Dz.U. z 2015 r , poz.2156 ze zm.)
9) Ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci ( Dz.U. z 2016 r., poz.195 ze zm.)
10) Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U z 2016 r , poz. 2046 )
11) Ustawy z dnia 13 czerwca 2003 o zatrudnieniu socjalnym ( Dz.U. z 2016 r , poz.1828 ze zm.).
12) Ustawy 27 sierpnia 2004 r o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ( Dz.U.z 2016 r, poz.1793 ze zm.),
13) Ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów ( Dz.U. z 2016 r poz.162)
14) Ustawy z dnia 4 listopada 2016 r o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz.U. z 2016 r poz. 1860)
15) Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r o pracownikach samorządowych ( Dz.U. z 2016 r, poz. 902)
16) Ustawy z dnia 10 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego ( ( Dz.U. z 2016 r , poz. 546 ze zm.)
17) Ustawy z dnia 30kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz.U. z 2016 r poz. 645 ze zm.)
18) Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalności pożytku publicznego i wolontariacie ( Dz.U. z 2016 r poz.1817)
19) Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm. )
20) Ustawy z dnia 29 września 1994 r o rachunkowości ( Dz.U. z 2016 r poz. 1047 ),
21) Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r o ochronie danych osobowych ( Dz.U. z 2016 poz. 922 ze zm.)
22) Uchwały Nr XII/49/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy Biskupiec z dnia 13 marca 1990 r w sprawie utworzenia
Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu
23) Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu oraz innych obowiązujących aktów wykonawczych
2. Ośrodek jest jednostka organizacyjną Gminy Biskupiec nie posiadającą osobowości prawnej.
3. Obszarem działania MOPS jest miasto i gmina Biskupiec
ROZDZIAŁ II
Struktura Organizacyjna Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
§ 2
1. Ośrodek ma następującą strukturę organizacyjna:
1)Dyrektor Ośrodka – zarządza i kieruje ośrodkiem oraz reprezentuje go na zewnątrz
2) Główna księgowa Ośrodka
3) Dział finansowo-księgowy - bezpośredni nadzór nad działalnością sprawuje Główna Księgowa
Ośrodka
a) referent –kasjer
b) referent ds. ksiegowości
4) Sekretariat,
5) Stanowisko ds. Kadr i BHP,
6) Sekcja Pomocy Środowiskowej,
a) kierownik sekcji
b) pracownicy socjalni
c) sprzątaczka
7) Sekcja – Dom Dziennego Pobytu o nazwie - Dzienny Dom Senior WIGOR:
zlokalizowany przy ul. Niepodległości 4
a) kierownik sekcji
b) terapeuta zajęciowy,
c) sprzątaczka
8) Sekcja – Ośrodek Wsparcia dla Rodzin z Problemem Alkoholowym o nazwie „Ośrodek
Wsparcia”- zlokalizowany przy ul. Niepodległości 4:
a) kierownik sekcji
b) specjalista ds. przemocy w rodzinie,
c) punkt konsultacyjny - psycholog, terapeuta uzależnień, prawnik, pedagog
d) sprzątaczka
9) Sekcja – Klub Integracji Społecznej:
zlokalizowany przy ul. Niepodległości 4a
a) kierownik sekcji
b) asystent rodziny
10) Sekcja – Świadczenia Rodzinne:
a) kierownik sekcji,
b) referent ds. świadczeń rodzinnych
c) referent ds. funduszu alimentacyjnego
d) sprzątaczka
11) Sekcja - Świadczenia Wychowawcze:
a) kierownik sekcji
b) referent ds. świadczeń wychowawczych
2. Dla oznaczenia poszczególnych komórek organizacyjnych oraz rodzaju prowadzonych spraw w
Ośrodku stosuje się następujące symbole komórek organizacyjnych;
1) MOPS.FK – sprawy finansowo-księgowe
2) MOPS.KO – sprawy kadrowo-organizacyjne
3) MOPS. SPŚ – sprawy dotyczące Sekcji Pomocy Środowiskowej
4) MOPS. SŚR – sprawy dotyczące Sekcji Świadczeń Rodzinnych
5) MOPS.ŚW – sprawy dotyczące Sekcji Świadczeń Wychowawczych
4) MOPS. OWR – sprawy dotyczące Sekcji Ośrodek Wsparcia
5) MOPS.DDzP – sprawy dotyczące Sekcji Dom Dziennego Pobytu
6) MOPS.KIS – sprawy dotyczące Sekcji Klub Integracji Społecznej
7) MOPS SK – sprawy dotyczące Składnicy Akt
ROZDZIAŁ III
Kierowanie Ośrodkiem i poszczególnymi sekcjami
§ 3
Kierowanie i nadzór nad pracą Ośrodka sprawuje Dyrektor, którego zwierzchnikiem służbowym jest Burmistrz Biskupca. Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje Kierownik Sekcji Pomocy Środowiskowej , a w czasie nieobecności Kierownika Sekcji Główna Księgowa Ośrodka - zastępstwo obejmuje bieżące sprawy wynikające z funkcjonowania Ośrodka z pominięciem zaciągania zobowiązań finansowych oraz zatrudniania i zwalniania pracowników.
§ 4
1. Dyrektor kieruje pracą Ośrodka przy pomocy Głównej Księgowej Ośrodka oraz Kierowników poszczególnych Sekcji, podlegających bezpośrednio Dyrektorowi Ośrodka.
2. Dyrektor MOPS reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.
3. Dyrektor sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą następujących sekcji i stanowisk:
a) Główną księgową Ośrodka,
b) Sekcją Pomocy Środowiskowej,
c) Sekcją – Dom Dziennego Pobytu o nazwie - Dzienny Dom Senior WIGOR,
d) Sekcją Świadczeń Rodzinnych,
c) Sekcja Świadczenia Wychowawcze,
d) Sekcją – Klub Integracji Społecznej,
e) Sekcją – Ośrodek Wsparcia Rodziny
f) Pracownika ds. Pracowniczych,
g) Pracownika ds. sekretariatu
4. Kierownicy Sekcji sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością Sekcji i ponoszą przed dyrektorem odpowiedzialność za realizację przypisanych im zadań. W czasie nieobecności kierownika, jego obowiązki pełni wyznaczony przez kierownika pracownik.
5. W zakładzie pracy obowiązuje zasada wydawania pracownikom poleceń służbowych przez bezpośredniego przełożonego.
ROZDZIAŁ IV
Zadania poszczególnych Sekcji Ośrodka
§ 5
Do zadań Ośrodka realizowanych w ramach swoich właściwości należy w szczególności:
1) tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym współudział w tworzeniu niezbędnej infrastruktury socjalnej odpowiadającej potrzebom społecznym,
2) analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
3) pracę socjalną rozumianą jako działalność zawodową mającą na celu udzielanie pomocy osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz tworzenia warunków sprzyjających temu celowi,
4) rozwijanie nowych form pomocy i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb
5) pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu potrzeb życiowych osób i rodzin,
6) prowadzenie postępowań oraz przyznawanie i realizacja świadczeń przewidzianych przedmiotowymi ustawami
7) organizowanie i inspirowanie działań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii ,
8) tworzenie i realizacja gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
9) udzielanie oparcia społecznego wynikającego z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego,
10) prowadzenie zadań związanych z postępowaniem wobec dłużników alimentacyjnych,
11) prowadzenie zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie,
12) wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych,
13) prowadzenie zadań związanych z postępowaniem w sprawie świadczenia wychowawczego,
14) realizację zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, bądź innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,
15) realizację zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb Gminy, w tym tworzenie i realizacja lokalnych programów osłonowych,
16) opracowywanie i koordynacja realizacji programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii, wspierania rodziny, przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ochrony ofiar oraz innych , których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,
17) wykonywanie zadań wynikających z uchwał Rady Miejskiej w Biskupcu
18) wykonywanie innych zadań w drodze zawieranych porozumień i umów.
19) właściwa organizacja pracy Ośrodek dla realizacji zadań statutowych i ustawowych oraz racjonalne gospodarowanie środkami.
§ 6
1. Kierownicy Sekcji sprawują nadzór nad prawidłową realizacją przypisanych dla poszczególnych
Sekcji zadań.
2. Szczegółowe zadania pracowników poszczególnych sekcji określane są przez kierowników
sekcji w indywidualnych zakresach czynności i przedkładane dyrektorowi do zatwierdzenia
3. Kierownicy Sekcji w zakresie realizowanych przez pracowników obowiązków dokonują
okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników zgodnie z regulaminem wewnętrznych.
§ 7
ZADANIA SEKCJI POMOCY ŚRODOWISKOWEJ – zadania sekcji realizują pracownicy socjalni, starsi pracownicy socjalni, specjaliści pracy socjalnej, starsi specjaliści pracy socjalnej działający w rejonach opiekuńczych do zadań których należy:
1) prowadzenie postępowań w sprawach świadczeń określonych w ustawie o pomocy społecznej – rozpatrywanie wniosków o pomoc, przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, wnioskowanie w sprawach świadczeń i usług oraz przygotowywanie decyzji administracyjnych, w tym również odmownych,
2) prowadzenie postępowań w sprawach pomocy materialnej dla uczniów określonej w Ustawie z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty
3) potwierdzanie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej,
4) nadzór nad prawidłową realizacja usług opiekuńczych,
5) pomoc w uzyskaniu poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów będących przyczyną trudnej sytuacji życiowej przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie osób i rodzin w uzyskaniu pomocy,
6) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych, przy współpracy z
KIS
7) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami ukierunkowane na przeciwdziałanie i ograniczanie negatywnych zjawisk społecznych w tym w szczególności dotyczących uzależnień i przemocy w rodzinie,
8) inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom znajdującym w trudnej sytuacji życiowej oraz inspirowanie powołania specjalistycznych form wsparcia służących poprawie sytuacji tych osób i rodzin,
9) współudział w inspirowaniu opracowywaniu, wdrażaniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej w tym również programów pomocowych EFS,
10) przygotowanie list wypłat świadczeń pomocy społecznej zgodnie z treścią decyzji
11) przygotowywanie danych do sprawozdań merytorycznych i finansowych dotyczących
realizowanych zadań
12) sporządzanie rocznych sprawozdań z realizowanych zadań i przedkładanie dyrektorowi
13) Przy wykonywaniu zadań pracownik socjalny jest obowiązany:
a) kierować się zasadami etyki zawodowej,
b) kierować się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności
i prawa tych osób do samostanowienia,
c) przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub
grupę,
d) udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach
i dostępnych formach pomocy,
e) zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także
po ustaniu zatrudnienia, chyba, że działa to przeciwko doboru osoby lub rodziny,
f) podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie.
§ 8
ZADANIA SEKCJA SWIADCZEŃ RODZINNYCH
1) prowadzenie postępowań w zakresie świadczeń rodzinnych wynikających z ustawy z dnia 28
listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych,
2) prowadzenie postępowań w zakresie świadczeń wynikających ustawy z dnia 7 września 2007 o
pomocy osobom uprawnionym do alimentów
3) prowadzenie postępowań w zakresie świadczeń wynikających ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r o
ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów
4) prowadzenie postępowań w zakresie świadczeń wynikających ustawy z dnia 4 listopada 2016 r o
wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”
5) prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych
6) prowadzenie postępowań w zakresie Karty Dużej Rodziny
7) przygotowywanie list wypłat dotyczących przedmiotowych świadczeń,
8) opracowywanie i przygotowywanie danych do sprawozdań finansowo-rzeczowych
9) opracowywanie i sporządzanie sprawozdań dotyczących realizowanych zadań i przedkładanie dyrektorowi MOPS
§ 9
ZADANIA SEKCJI - ŚWIADCZENIA WYCHOWAWCZE
1) prowadzenie postępowań w zakresie świadczeń wychowawczych wynikających z ustawy z dnia
11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci
2) przygotowywanie list wypłat dotyczących przedmiotowych świadczeń,
3) opracowywanie i przygotowywanie danych do sprawozdań finansowo-rzeczowych
4) opracowywanie i sporządzanie sprawozdań dotyczących realizowanych zadań i przedkładanie dyrektorowi MOPS
§ 10
ZADANIA SEKCJI DOM DZIENNEGO POBYTU O NAZWIE - DZIENNY DOM
SENIOR WIGOR – zapewnia pomoc i wsparcie w podniesieniu aktywności psycho-fizycznej
osób starszych, samotnych i niepełnosprawnych poprzez realizacje zadań aktywizujących:
1) organizowanie różnorodnych form integracyjnych ( spotkania, imprezy okolicznościowe,
wycieczki itp.) ,
2) prowadzenie zajęć umożliwiających rozwój zainteresowań pasji ( nauka j. angielskiego,
warsztaty rękodzielnicze, warsztaty kulinarne, działalność wokalna – chór „Wrzos”,
3) prowadzenie zajęć ruchowych w utrzymaniu maksymalnej sprawności fizycznej,
4) zabezpieczenie na rzecz podopiecznych usług kąpielowych,
5) zapewnienie pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu indywidualnych potrzeb socjalnych i
Opiekuńczych przy współudziale pracowników socjalnych
6) Sporządzenie rocznych sprawozdań z działalności Domu i przedkładanie dyrektorowi MOPS
§ 11
ZADANIA SEKCJI – OŚRODEK WSPARCIA
Ośrodek inicjuje, koordynuje realizację zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Gminy Biskupiec a w szczególności:
1) udzielanie pomocy osobom uzależnionym w zerwaniu z uzależnieniem i osiągnięciu zdolności do prawidłowego funkcjonowania,
2) udzielanie pomocy osobom współuzależnionym w radzeniu sobie z problemami wynikającymi z uzależnień,
3) udzielanie osobom i rodzinom zagrożonym oraz dotkniętym przemocą pomocy terapeutycznej, prawnej,
d) inicjowanie i wdrażanie nowych form wsparcia w rozwiązywaniu problemów osób i rodzin wynikających z uzależnień i przemocy w rodzinie, a w szczególności ochrony przed przemocą,
4) prowadzenie obsługi Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
5) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dotyczącej uzależnień i przemocy w rodzinie, przy współpracy z lokalnymi placówkami, instytucjami i organizacjami,
6) współpraca i współdziałanie z instytucjami, organizacjami społecznymi w zakresie rozwiązywania problemów uzależnień i przemocy w rodzinie,
7) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
8) współudział w inspirowaniu opracowywaniu, wdrażaniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów z zakresu uzależnień i przeciwdziałania przemocy w rodzinie
9) Sporządzenie rocznych sprawozdań z działalności Ośrodka i przedkładanie dyrektorowi MOPS
§ 12
6. ZADANIA SEKCJI – KLUB INTEGRACJI SPOŁECZNEJ
Zasadniczym celem jest udzielenie indywidualnym osobom oraz członkom ich rodzin pomocy w odbudowywaniu i podtrzymywaniu umiejętności uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej, w powrocie do pełnienia ról społecznych w miejscu zamieszkania oraz w podniesieniu kwalifikacji zawodowych
1. działania pomocowe ukierunkowanie na znalezienie pracy oraz przygotowania do
podejmowania zatrudnienia osób bezrobotnych
2. prowadzenie poradnictwa zawodowego ,
3. prowadzenie poradnictwa w zakresie zatrudnienia i spraw socjalnych,
4. prowadzenie pracy z rodziną przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-
wychowawczej poprzez:
- organizowanie i prowadzenie działań podnoszących umiejętności rodzicielskie i wychowawcze, (m.in. warsztaty wychowawcze, szkoła dla rodziców i wychowawców)
- realizacja usług asystenta rodziny,
- organizowanie dla rodzin „grup wsparcia”
5. uczestniczenie w lokalnych przedsięwzięciach aktywizujących i integrujących społeczność
lokalną
6. promowanie i organizowanie wolontariatu,
9. opracowywanie i realizacja projektów reintegracji społeczno-zawodowej,
10. bieżąca współpraca z pracownikami socjalnymi na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej
osób korzystających z pomocy społecznej
11. współudział w organizowaniu prac społecznie użytecznych
12. współdziałanie z organami, instytucjami i organizacjami w podejmowaniu przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań wynikających z procesu reintegracji społecznej i zawodowej uczestników.
§ 13
1. ZADANIA GŁÓWNEJ KSIĘGOWEJ
1) Zadania głównego księgowego reguluje ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r o finansach
publicznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm. )
2) Główna księgowa ponosi odpowiedzialność w granicach ustalonych obowiązującymi przepisami
za całokształt prowadzonej działalności finansowej,
3) Do obowiązków głównej księgowej należy także instruktaż, nadzór i kontrola w zakresie
prowadzenia kasy MOPS
4) Główna księgowa jest kierownikiem Działu finansowo-księgowego i sprawuje nadzór oraz
kontrolę nad realizacją jego zadań.
2. ZADANIA DZIAŁU FINANSOWO-KSIĘGOWEGO
1) prowadzenie rachunkowości MOPS zgodnie z obowiązującymi przepisami
i zasadami,
2) prowadzenie ( na podstawie dowodów księgowych) ksiąg rachunkowych, ujmujących
zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
3) sporządzanie, przyjmowanie, kontrola, obieg i przechowywanie dokumentów
finansowych,
4) przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych,
5) kontrola operacji finansowych pod względem formalno – rachunkowym,
6) dekretacja dowodów księgowych,
7) obsługa finansowo-księgowa MOPS,
8) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
9) prowadzenie obsługi kasowej MOPS zgodnie z obowiązującymi przepisami ,
10) prowadzenie ewidencji i windykacji należności,
11) opracowywanie projektu budżetu na podstawie informacji otrzymanych z Sekcji
organizacyjnych Ośrodka
12) opracowywanie planów finansowych oraz dokonywanie w nich zmian,
13) współpraca w zakresie planowania, bieżącej realizacji i sprawozdawczości budżetu
z Kierownikami Sekcji MOPS; Urzędem Miejski w Biskupcu, Wydziałem Polityki Społecznej
WM Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie
14) naliczanie oraz wypłacanie wynagrodzeń i innych należności wynikających ze stosunku
pracy oraz umów cywilno-prawnych zleceniobiorcom,
15) rozliczenia z tytułu ubezpieczeń społecznych oraz podatku dochodowego od osób
fizycznych,
16) wykonywanie czynności płatnika w zakresie ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,
17) prowadzenie ksiąg inwentarzowych, ewidencji środków trwałych oraz pozostałych
środków trwałych,
18) okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów
i pasywów,
19) wycenę aktywów i pasywów oraz ustalenie wyniku finansowego
20) ewidencja druków ścisłego zarachowania,
21) sporządzanie okresowej i rocznej sprawozdawczości budżetowej oraz bilansu
§ 14
2. ZADANIA STANOWISKA DS. PRACOWNICZYCH
1) kompleksowe prowadzenie akt osobowych dla każdego pracownika,
2) materialna organizacja dokumentacji kadrowo-płacowej oraz nadzór nad nią,
3) kierowanie ewidencją czasu pracy,
4) przygotowywanie dokumentów związanych z zatrudnieniem: umów o pracę, wypowiedzeń,
świadectw pracy i innych,
5) obliczanie wynagrodzeń pracowników i przekazywanie środków pieniężnych na ich konta,
rozliczanie przepracowanych godzin i dni ustawowo wolnych od pracy, dyżurów i wyjść
prywatnych,
6) ustalanie z zatrudnionymi spraw związanych z czasem wolnym od pracy, urlopami i
zwolnieniami lekarskimi, opracowywanie planów urlopowych, nadzór nad wykonywaniem
wymaganych dla danego stanowiska pracy badań wstępnych, okresowych i kontrolnych przez
pracowników,
7) asystowanie przy ewentualnej inspekcji PIP, dostarczanie wymaganej dokumentacji i udzielanie
wyjaśnień,
8) nadzór nad dopilnowaniem terminów szkoleń BHP i przeciwpożarowych, prowadzenie ewidencji
przydzielanych środków BHP,
9) monitorowanie zmian w przepisach prawa pracy, informowanie dyrektora o zmianach oraz
opracowywanie wymaganych przez nie działań.
10) prowadzenie rejestru zarządzeń dyrektora,
11) odbieranie od pracowników pisemnego poświadczenia przyjęcia do wiadomości zasad funkcjonujących w MOPS, zawartych w obowiązujących regulaminach, instrukcjach i innych dokumentach wewnętrznych regulujących pracę w MOPS
§ 15
ZADANIA SEKRETARIATU
1. wykonywanie czynności kancelaryjnych dotyczących przyjmowania i rozdziału korespondencji
zgodnie z obowiązującą instrukcją kancelaryjną,
2. prowadzenie postępowań o zamówienia publiczne (zbiorcze) w zakresie zaopatrzenia MOPS w
materiały biurowe oraz środki czystości
3. wydawanie decyzji administracyjnych
4. udzielanie informacji interesantom,
5. zapewnienie napraw i konserwacji sprzętu stanowiącego wyposażenie sekretariatu
6. obsługa centrali telefonicznej,
7. w porozumieniu z Zakładem Nieruchomości Lokalowych w Biskupcu zapewnienie w sytuacjach
awarii niezbędnych napraw
§ 16
ZADANIA PRACOWNIKÓW OBSŁUGI:
1. Zapewnienie czystości w obiektach MOPS
2. Wnioskowanie w sprawach napraw i remontów
3. Zamykanie pomieszczeń Ośrodka
§ 17
Szczegółowe zakresy obowiązków kierowników sekcji i pracowników na stanowiskach samodzielnych określa i aktualizuje Dyrektor Ośrodka w formie pisemnej.
ROZDZIAŁ VI
Zasady załatwiania spraw oraz przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków
§ 18
1. Sprawy załatwiane w Ośrodku dzieli się na :
1) indywidualne wnioski o pomoc - kierowane są do poszczególnych pracowników socjalnych,
2) skargi i wnioski - kierowane są do Dyrektora Ośrodka
3) odwołania o decyzji administracyjnych - kierowane do Kierowników sekcji
4) inne sprawy - kierowane są według właściwości
2. Przy załatwianiu indywidualnych spraw stosuje się kodeks postępowania administracyjnego a w dziedzinie merytorycznej przepisy prawa normującego tą dziedzinę.
§ 19
1. Wszystkie sprawy rejestruje się w odpowiednich książkach kancelaryjnych prowadzonych w
sekretariacie Ośrodka.
2. Odpowiedzialnym za rejestrowanie spraw jest sekretariat Ośrodka.
§ 20
1. Odpowiedzialnymi za prawidłowe i terminowe załatwianie spraw są:
1) pracownicy Ośrodka za załatwianie indywidualnych spraw podopiecznych od momentu
przejęcia sprawy do ostatecznego załatwienia i odnotowania w odpowiedniej książce
kancelaryjnej,
2) pracownicy Ośrodka i ich kierownicy za terminowe załatwianie spraw i stronę
merytoryczną.
2. W sprawach odpowiedzialności za prawidłowe i terminowe załatwianie spraw prowadzonych przez pracowników Ośrodka stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.
3. Nadzór nad prawidłowością i terminowością załatwiania spraw w Ośrodku sprawują Kierownicy sekcji w ramach spraw przekazanych zgodnie z właściwością.
§ 21
1. Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej przy postępowaniu w sprawach obowiązują przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.
2. Obowiązujące terminy załatwiania spraw:
1) sprawy nie wymagające postępowania wyjaśniającego, powinny być załatwione niezwłocznie,
2) niezwłocznie też powinny być załatwione sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza Ośrodek,
3) sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego powinny być załatwione nie później niż w ciągu miesiąca a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania,
4) w sprawach odwoławczych obowiązuje termin siedmiu dni a w przypadku konieczności przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania,
5) w sprawach związanych z przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego obowiązuje termin 14 dni od dnia przyjęcia wniosku o pomoc.
3. O każdym przypadku nie załatwienia sprawy w terminach określonych w ust. 2 pracownik prowadzący sprawę zobowiązany jest powiadomić stronę, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
§ 22
1. Skargi i wnioski dotyczące pracowników Ośrodka wnoszone są do Dyrektora Ośrodka w formie pisemnej, telegraficznej, telefaksu oraz ustnie.
2. W sprawach skarg i wniosków Dyrektor Ośrodka przyjmuje w każdy poniedziałek w godzinach 14.00-16.00.
3. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska ( nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia.
4. Przy przyjmowaniu i rozpatrywaniu skarg i wniosków mają zastosowanie przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków ( Dz.U. z 2002 r, nr 5, poz. 46).
Rozdział VII
Wykonywanie czynności kancelaryjnych
§ 23
1. Przy wykonywaniu czynności kancelaryjnych pracownicy Ośrodka zobowiązani są stosować przepisy Instrukcji określającej czynności kancelaryjne, zasady działania składnicy akt oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt, stanowiącą załącznik do zarządzenia nr5/11 dyrektora MOPS z dnia 20.04.2011
2. Czynności kancelaryjne wypełnia Sekretariat Ośrodka i pracownicy prowadzący sprawy.
§ 24
Przepływ korespondencji w Ośrodku odbywa się za pokwitowaniem w książkach kancelaryjnych pism przychodzących do Ośrodka w następujący sposób:
1) indywidualne wnioski o pomoc, indywidualne zaświadczenia o wynagrodzeniach i inne nie
wymagają parafowania przez Dyrektora Ośrodka i są bezpośrednio kierowane do właściwych
pracowników socjalnych ,
2) pozostała korespondencja przekazywana jest w pierwszej kolejności do Dyrektora Ośrodka a w
dalszej na poszczególne stanowiska zgodnie z dekretacją,
§ 25
Dyrektor Ośrodka podpisuje następujące dokumenty:
1) decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej,
2) postanowienia i zaświadczenia określone w kodeksie postępowania administracyjnego,
3) pisma do Burmistrza, Rady Miejskiej, Urzędów, Wojewody oraz inne wychodzące na
zewnątrz,
4) odpowiedzi na skargi i wnioski.
2. Pracownicy Ośrodka podpisują pisma określone w szczegółowych zakresach czynności.
3. Pisma i dokumenty przedstawione Dyrektorowi do podpisu muszą być uprzednio parafowane
przez kierowników sekcji i pracowników opracowujących dane pismo lub dokument ( na kopii pozostającej w Ośrodku).
§ 26
W Ośrodku obowiązuje stosowany odpowiednio jednolity rzeczowy wykaz akt.
ROZDZIAŁ VIII
Akty normatywne Dyrektora Ośrodka
§ 27
Dyrektor Ośrodka może wydawać akty normatywne w zakresie:
1) wewnętrznego kierownictwa Ośrodka,
2) porządku wewnętrznego w Ośrodku.
2. Dyrektor wydaje akty normatywne w formie:
a) zarządzenia - dla spraw ważnych na dłuższy okres czasu, normujące wewnętrzne sprawy
Ośrodka,
b) polecenia służbowego – dla spraw mniejszej wagi i doraźnych.
ROZDZIAŁ IX
Zasady nadzoru i kontroli Ośrodka
§ 28
- Nadzór nad ogólną działalnością Ośrodka oraz nad realizacją zadań własnych gminy z zakresu pomocy społecznej sprawuje Rada Miejska w Biskupcu.
2. Nadzór nad bieżącą działalnością Ośrodka i realizacją zadań własnych pomocy społecznej
sprawuje Burmistrz Biskupca.
3. W sprawach wykonywania zadań zleconych z zakresu pomocy społecznej, nadzór sprawuje
Wojewoda Warmińsko-Mazurski .
§ 29
1. Kontrolę zewnętrzną Ośrodka sprawuje Rada Miejska, Burmistrz Biskupca oraz inne organy upoważnione przepisami prawa w zakresie określonym przez te organy.
2. Kontrola wewnętrzna w Ośrodku sprawowana jest w szczególności w zakresie:
1) prawidłowości i terminowości załatwiania spraw zgodnie z kodeksem postępowania
administracyjnego
2) prawidłowości wykonywania czynności kancelaryjnych,
3) przestrzegania porządku wewnętrznego i dyscypliny pracy,
4) przyjmowania, wystawiania obiegu i kontroli dokumentów finansowych
3. Kontrole wewnętrzną sprawuje dyrektor Ośrodka, Kierownicy Sekcji, w zakresie pkt.1-3, Główna Księgowa Ośrodka w zakresie pkt.4
ZARZĄDZENIE NR 10/2017
Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu
z dnia 13 października 2017 r
w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Biskupcu
Na podstawie rozdziału IV § 13 Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu nadanego Uchwałą Nr. XXXII/204/2017 Rady Miejskiej w Biskupcu z dnia 15 marca 2017 r, zarządzam co następuje:
§ 1
W Regulaminie Organizacyjnym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu, stanowiącym załącznik do Zarządzenia Nr 5/2017 Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu z dnia 18 kwietnia 2017 r, wprowadza się następujące zmiany:
1. § 5 ust. 14 otrzymuje brzmienie:
„prowadzenie zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej”,
2. § 5 ust. 15 otrzymuje brzmienie:
„prowadzenie zadań wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
3. W § 5 numeracja ustępów od ust. 14 do ust. 19 otrzymują oznaczenie od ust. 16 do ust.21
§ 2
Zobowiązuje się pracownika prowadzącego sprawy kadrowe do zapoznania zatrudnionych pracowników oraz nowo zatrudnionych pracowników MOPS z treścią przedmiotowego zarządzenia oraz odebrania od pracowników pisemnego poświadczenia przyjęcia do wiadomości i stosowania.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 13 października 2017 r
| Data | Czynność | Zaktualizował | |
|---|---|---|---|