Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Biuletyn Informacji Publicznej w Biskupcu

Regulamin organizacyjny

PDF Zapisz do PDF

Załącznik do zarządzenia Nr.5/2017

Dyrektora MOPS z dnia 18.04.2017

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

MIEJSKIEGO OSRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

 

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

                                                                            § 1

1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Biskupcu, zwany dalej MOPS prowadzi działalność  na podstawie:

1) Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz.U. z  2016 r, poz. 446 ze  zm.),

2) Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z  2016 r, poz.930 ze  zm.),

3) Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz.U.z 2015, poz. 1390 ze  zm.)

4) Ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. 2016 r,  poz. 1518 ze  zm. ),    

5) Ustawy z dnia 7 września 2007 o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. z 2016 r ,  poz.169 ze  zm.)

6) Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( Dz.U. z 2016 r, poz. 1575 ze   zm.)

7) Ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U.  2016 r,  poz. 487  ze  zm).

8)  Ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty ( Dz.U. z 2015 r , poz.2156 ze  zm.)

9) Ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci ( Dz.U. z 2016 r., poz.195 ze zm.)

10) Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób  niepełnosprawnych  (Dz.U z 2016 r , poz. 2046 ) 

11) Ustawy  z dnia 13 czerwca 2003 o zatrudnieniu socjalnym ( Dz.U. z 2016 r , poz.1828 ze zm.).

12)  Ustawy 27 sierpnia 2004 r  o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ( Dz.U.z 2016 r, poz.1793 ze zm.),

13) Ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów ( Dz.U. z 2016 r poz.162)

14)  Ustawy z dnia 4 listopada 2016 r o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz.U. z 2016 r poz. 1860)

15) Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r o pracownikach samorządowych ( Dz.U. z 2016 r, poz. 902)

16) Ustawy z dnia 10 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego ( ( Dz.U. z 2016 r , poz. 546 ze zm.)

17)  Ustawy z dnia 30kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz.U. z 2016 r poz. 645  ze zm.)

18) Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r o działalności pożytku publicznego i wolontariacie ( Dz.U. z 2016 r poz.1817)

19) Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm. )

20) Ustawy z dnia 29 września 1994 r o rachunkowości ( Dz.U. z 2016 r poz. 1047 ),

 21) Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r o ochronie danych osobowych ( Dz.U. z 2016 poz. 922 ze zm.)

22) Uchwały Nr XII/49/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy Biskupiec z dnia 13 marca 1990 r w sprawie utworzenia

Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu

 23)  Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu oraz innych obowiązujących aktów wykonawczych

2. Ośrodek jest jednostka organizacyjną Gminy Biskupiec nie posiadającą osobowości prawnej.

3. Obszarem działania MOPS jest miasto i gmina Biskupiec

 

ROZDZIAŁ II

Struktura Organizacyjna Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej

                                                                          § 2

1. Ośrodek ma następującą strukturę organizacyjna:

  1)Dyrektor Ośrodka – zarządza i kieruje ośrodkiem oraz reprezentuje go na zewnątrz

2) Główna księgowa Ośrodka

3)  Dział finansowo-księgowy - bezpośredni nadzór nad działalnością sprawuje Główna Księgowa

     Ośrodka

a)   referent –kasjer

          b)  referent ds. ksiegowości

4) Sekretariat,

5)  Stanowisko ds.  Kadr i  BHP,

6) Sekcja Pomocy Środowiskowej,

          a) kierownik sekcji

          b) pracownicy socjalni

          c) sprzątaczka

7) Sekcja – Dom Dziennego Pobytu o nazwie  - Dzienny Dom  Senior WIGOR:

     zlokalizowany przy ul. Niepodległości 4

           a) kierownik sekcji

           b) terapeuta zajęciowy,

           c) sprzątaczka         

8) Sekcja – Ośrodek  Wsparcia dla Rodzin z Problemem Alkoholowym o nazwie „Ośrodek

    Wsparcia”- zlokalizowany przy ul. Niepodległości 4:

          a)  kierownik sekcji

          b)  specjalista ds. przemocy w rodzinie,

          c)  punkt konsultacyjny  -  psycholog, terapeuta uzależnień, prawnik, pedagog

          d) sprzątaczka

9) Sekcja – Klub Integracji Społecznej:

    zlokalizowany przy ul. Niepodległości 4a

          a) kierownik sekcji

          b) asystent rodziny

10) Sekcja – Świadczenia Rodzinne:

          a) kierownik sekcji,

          b) referent ds. świadczeń rodzinnych

          c) referent ds. funduszu alimentacyjnego

          d) sprzątaczka

11) Sekcja -  Świadczenia Wychowawcze:

          a) kierownik sekcji

          b) referent ds. świadczeń wychowawczych

2. Dla oznaczenia poszczególnych komórek organizacyjnych oraz rodzaju prowadzonych spraw w

    Ośrodku stosuje się następujące symbole komórek organizacyjnych;

          1) MOPS.FK – sprawy finansowo-księgowe

          2) MOPS.KO – sprawy kadrowo-organizacyjne

          3) MOPS. SPŚ – sprawy dotyczące Sekcji Pomocy Środowiskowej

          4) MOPS. SŚR – sprawy dotyczące Sekcji Świadczeń Rodzinnych

          5) MOPS.ŚW – sprawy dotyczące Sekcji Świadczeń Wychowawczych

          4) MOPS. OWR – sprawy dotyczące Sekcji Ośrodek Wsparcia

          5)  MOPS.DDzP – sprawy dotyczące Sekcji Dom Dziennego Pobytu

          6) MOPS.KIS – sprawy dotyczące Sekcji Klub Integracji Społecznej

          7) MOPS SK – sprawy dotyczące Składnicy Akt

 

ROZDZIAŁ III

Kierowanie Ośrodkiem i poszczególnymi sekcjami

§ 3

Kierowanie i nadzór nad pracą Ośrodka sprawuje Dyrektor, którego zwierzchnikiem służbowym jest Burmistrz Biskupca. Dyrektora w czasie jego  nieobecności  zastępuje Kierownik Sekcji Pomocy Środowiskowej , a w czasie nieobecności Kierownika Sekcji  Główna Księgowa Ośrodka -  zastępstwo obejmuje bieżące sprawy wynikające z funkcjonowania Ośrodka z pominięciem zaciągania zobowiązań finansowych oraz zatrudniania i zwalniania pracowników.

§ 4

1. Dyrektor kieruje pracą Ośrodka przy pomocy Głównej Księgowej Ośrodka oraz Kierowników poszczególnych Sekcji, podlegających bezpośrednio Dyrektorowi Ośrodka. 

2. Dyrektor MOPS reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.

3. Dyrektor sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą następujących sekcji i stanowisk:

            a) Główną księgową Ośrodka,

            b) Sekcją Pomocy Środowiskowej,

            c) Sekcją – Dom Dziennego Pobytu o nazwie  - Dzienny Dom  Senior WIGOR,

            d) Sekcją Świadczeń Rodzinnych,

            c) Sekcja Świadczenia Wychowawcze,

            d) Sekcją – Klub Integracji Społecznej,

            e) Sekcją – Ośrodek Wsparcia Rodziny

            f) Pracownika ds. Pracowniczych,

            g) Pracownika ds. sekretariatu

4. Kierownicy Sekcji sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością  Sekcji  i  ponoszą przed dyrektorem odpowiedzialność za realizację przypisanych im zadań. W czasie nieobecności kierownika, jego obowiązki pełni wyznaczony przez kierownika pracownik.

5. W zakładzie pracy obowiązuje zasada wydawania pracownikom poleceń służbowych przez bezpośredniego przełożonego.

 

ROZDZIAŁ IV

Zadania poszczególnych Sekcji Ośrodka

§ 5

Do zadań Ośrodka realizowanych w ramach swoich właściwości należy w szczególności:

1) tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym współudział w tworzeniu niezbędnej infrastruktury socjalnej odpowiadającej potrzebom społecznym,

2) analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,

3) pracę socjalną rozumianą jako działalność zawodową mającą na celu udzielanie pomocy osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz tworzenia  warunków sprzyjających temu celowi,

4) rozwijanie nowych form pomocy i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb

5) pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu potrzeb życiowych osób i rodzin,

6) prowadzenie postępowań oraz  przyznawanie i realizacja świadczeń przewidzianych przedmiotowymi  ustawami

7) organizowanie i inspirowanie działań wynikających z Gminnego  Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów  Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii ,

8)  tworzenie i realizacja  gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,

9)  udzielanie oparcia społecznego wynikającego z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego,

10) prowadzenie zadań związanych z postępowaniem wobec dłużników alimentacyjnych,

11) prowadzenie zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie,

12) wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych,

13) prowadzenie zadań związanych z postępowaniem w sprawie świadczenia wychowawczego,

14)  realizację zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, bądź innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,

15) realizację zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb Gminy, w tym tworzenie i realizacja lokalnych programów osłonowych,

16) opracowywanie i koordynacja realizacji programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii, wspierania rodziny, przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ochrony ofiar oraz innych , których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,

17) wykonywanie zadań wynikających z uchwał Rady Miejskiej w Biskupcu

18) wykonywanie innych zadań  w drodze zawieranych porozumień i umów.

19) właściwa organizacja pracy Ośrodek dla realizacji zadań statutowych i ustawowych oraz racjonalne gospodarowanie środkami.

 

                                                                       § 6

1.  Kierownicy Sekcji sprawują nadzór nad prawidłową realizacją przypisanych dla poszczególnych   

     Sekcji zadań.

2.  Szczegółowe zadania pracowników poszczególnych  sekcji określane są przez kierowników

     sekcji w indywidualnych zakresach czynności i przedkładane dyrektorowi do zatwierdzenia

3. Kierownicy Sekcji  w zakresie realizowanych przez pracowników obowiązków dokonują

    okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników zgodnie z regulaminem wewnętrznych.

 

                                                                       § 7

ZADANIA SEKCJI POMOCY ŚRODOWISKOWEJ – zadania sekcji realizują pracownicy socjalni, starsi pracownicy socjalni, specjaliści pracy socjalnej, starsi specjaliści pracy socjalnej działający w rejonach opiekuńczych do zadań których należy:

1) prowadzenie postępowań w sprawach świadczeń określonych w ustawie o pomocy społecznej – rozpatrywanie wniosków o pomoc, przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, wnioskowanie w sprawach świadczeń i usług oraz przygotowywanie decyzji administracyjnych, w tym również odmownych,

2) prowadzenie postępowań w sprawach  pomocy materialnej dla uczniów określonej w Ustawie z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty

3) potwierdzanie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej,

4)  nadzór nad prawidłową realizacja usług opiekuńczych,

5) pomoc  w uzyskaniu poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów będących przyczyną trudnej sytuacji życiowej przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie osób i rodzin w uzyskaniu pomocy,

6) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych, przy współpracy z

KIS
7) współpraca i współdziałanie z innymi  specjalistami ukierunkowane na przeciwdziałanie i ograniczanie negatywnych zjawisk społecznych w tym w szczególności dotyczących uzależnień i przemocy w rodzinie,

8) inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom znajdującym w trudnej sytuacji życiowej oraz inspirowanie powołania specjalistycznych form wsparcia  służących poprawie sytuacji tych osób i rodzin,

9) współudział w inspirowaniu opracowywaniu, wdrażaniu oraz rozwijaniu regionalnych i  lokalnych programów pomocy społecznej w tym również programów pomocowych EFS,

10) przygotowanie list wypłat świadczeń pomocy społecznej zgodnie z treścią decyzji

11)  przygotowywanie danych do sprawozdań merytorycznych i finansowych dotyczących

         realizowanych zadań

12) sporządzanie rocznych sprawozdań z realizowanych zadań i przedkładanie dyrektorowi

13)  Przy wykonywaniu zadań pracownik socjalny jest obowiązany:
            a)  kierować się zasadami etyki zawodowej,
            b)  kierować się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności

                 i prawa tych osób do samostanowienia,
            c)  przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub

                grupę,
            d)  udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach

                i dostępnych formach pomocy,
            e)  zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także

     po ustaniu zatrudnienia, chyba, że działa to przeciwko doboru osoby lub rodziny,
            f)  podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie.

 

§ 8

ZADANIA SEKCJA SWIADCZEŃ RODZINNYCH

1)  prowadzenie postępowań w zakresie świadczeń rodzinnych wynikających z ustawy z dnia 28

     listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych,

2) prowadzenie postępowań w zakresie świadczeń wynikających ustawy z dnia 7 września 2007 o

    pomocy osobom uprawnionym do alimentów

3) prowadzenie postępowań w zakresie świadczeń wynikających ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r o

    ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów

4) prowadzenie postępowań w zakresie świadczeń wynikających ustawy z dnia 4 listopada 2016 r o

    wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”

5) prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych

6) prowadzenie postępowań w zakresie Karty Dużej Rodziny

7) przygotowywanie list wypłat dotyczących przedmiotowych świadczeń,

8) opracowywanie i przygotowywanie danych do sprawozdań finansowo-rzeczowych

9) opracowywanie i  sporządzanie sprawozdań dotyczących realizowanych zadań i przedkładanie dyrektorowi MOPS

 

§ 9

ZADANIA SEKCJI - ŚWIADCZENIA WYCHOWAWCZE

1) prowadzenie postępowań w zakresie świadczeń wychowawczych wynikających z ustawy z dnia

    11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci

2) przygotowywanie list wypłat dotyczących przedmiotowych świadczeń,

3) opracowywanie i przygotowywanie danych do sprawozdań finansowo-rzeczowych

4) opracowywanie i sporządzanie sprawozdań dotyczących realizowanych zadań i przedkładanie dyrektorowi MOPS

 

§ 10

ZADANIA SEKCJI DOM DZIENNEGO POBYTU O NAZWIE  - DZIENNY DOM 

    SENIOR WIGOR – zapewnia pomoc i wsparcie w podniesieniu aktywności psycho-fizycznej

    osób starszych, samotnych i niepełnosprawnych poprzez realizacje zadań aktywizujących:

1)  organizowanie różnorodnych form integracyjnych ( spotkania, imprezy okolicznościowe,

      wycieczki itp.) ,

2)  prowadzenie zajęć umożliwiających rozwój zainteresowań pasji ( nauka j. angielskiego,

     warsztaty rękodzielnicze, warsztaty kulinarne, działalność wokalna – chór  „Wrzos”,

3)  prowadzenie zajęć ruchowych w utrzymaniu maksymalnej sprawności fizycznej,

4)  zabezpieczenie na rzecz podopiecznych usług kąpielowych,

5)  zapewnienie pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu indywidualnych potrzeb socjalnych i

     Opiekuńczych przy współudziale pracowników socjalnych

6) Sporządzenie rocznych sprawozdań z działalności Domu i przedkładanie dyrektorowi MOPS

 

§ 11

ZADANIA SEKCJI – OŚRODEK WSPARCIA

Ośrodek inicjuje, koordynuje  realizację zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Gminy Biskupiec  a w szczególności:

1) udzielanie pomocy osobom uzależnionym w zerwaniu z uzależnieniem i osiągnięciu zdolności do prawidłowego funkcjonowania,

2) udzielanie pomocy osobom współuzależnionym w radzeniu sobie z problemami wynikającymi z uzależnień,

3) udzielanie osobom i rodzinom zagrożonym oraz dotkniętym przemocą  pomocy terapeutycznej, prawnej,

d) inicjowanie i wdrażanie nowych form wsparcia w rozwiązywaniu problemów osób i rodzin wynikających z uzależnień i przemocy w rodzinie, a w szczególności ochrony przed przemocą,

4) prowadzenie obsługi Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,

5) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej dotyczącej uzależnień i przemocy w rodzinie, przy współpracy z lokalnymi placówkami, instytucjami i organizacjami,

6) współpraca i współdziałanie z instytucjami, organizacjami społecznymi w zakresie rozwiązywania problemów uzależnień i przemocy w rodzinie,

7) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,

8) współudział w inspirowaniu opracowywaniu, wdrażaniu oraz rozwijaniu regionalnych i  lokalnych programów z zakresu uzależnień i przeciwdziałania przemocy w rodzinie

9) Sporządzenie rocznych sprawozdań z działalności Ośrodka i przedkładanie dyrektorowi MOPS

 

§ 12

6. ZADANIA SEKCJI – KLUB INTEGRACJI SPOŁECZNEJ

Zasadniczym celem jest udzielenie indywidualnym osobom oraz członkom ich rodzin pomocy w odbudowywaniu i podtrzymywaniu umiejętności uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej, w powrocie do pełnienia ról społecznych w miejscu zamieszkania oraz w podniesieniu kwalifikacji zawodowych

1.   działania pomocowe ukierunkowanie na znalezienie pracy oraz przygotowania do

       podejmowania zatrudnienia osób bezrobotnych

2.    prowadzenie poradnictwa  zawodowego ,

3.    prowadzenie poradnictwa w zakresie zatrudnienia i spraw socjalnych,

4.   prowadzenie pracy z rodziną przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-

     wychowawczej  poprzez:

- organizowanie i prowadzenie działań podnoszących umiejętności rodzicielskie i wychowawcze, (m.in. warsztaty wychowawcze, szkoła dla rodziców i wychowawców)

-  realizacja usług asystenta rodziny,

- organizowanie dla  rodzin „grup wsparcia” 

5. uczestniczenie w lokalnych przedsięwzięciach aktywizujących  i integrujących  społeczność

       lokalną 

6.    promowanie i organizowanie wolontariatu,

9.    opracowywanie i realizacja projektów reintegracji społeczno-zawodowej,

10.  bieżąca współpraca z pracownikami socjalnymi na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej

       osób korzystających z pomocy społecznej

11. współudział w organizowaniu prac społecznie użytecznych

12.  współdziałanie z organami, instytucjami i organizacjami w podejmowaniu przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań wynikających z procesu reintegracji społecznej i zawodowej uczestników.

 

§ 13

1. ZADANIA GŁÓWNEJ KSIĘGOWEJ

1)  Zadania głównego księgowego reguluje ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r o finansach

     publicznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm. )

2)  Główna księgowa ponosi odpowiedzialność w granicach ustalonych obowiązującymi przepisami

    za całokształt prowadzonej działalności finansowej,

3) Do obowiązków głównej księgowej należy także instruktaż, nadzór i kontrola w zakresie

    prowadzenia kasy MOPS

4) Główna księgowa jest kierownikiem Działu finansowo-księgowego i sprawuje nadzór oraz

    kontrolę nad realizacją jego zadań.

 

2. ZADANIA DZIAŁU FINANSOWO-KSIĘGOWEGO

1)  prowadzenie rachunkowości MOPS zgodnie z obowiązującymi przepisami
     i zasadami,
2)  prowadzenie ( na podstawie dowodów księgowych) ksiąg rachunkowych, ujmujących
     zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,

 3) sporządzanie, przyjmowanie, kontrola, obieg i przechowywanie dokumentów
    finansowych,
 4)  przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych,
 5)  kontrola operacji finansowych pod względem formalno – rachunkowym,
 6) dekretacja dowodów księgowych,  

 7) obsługa finansowo-księgowa MOPS,
 8)  wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
 9)   prowadzenie obsługi kasowej MOPS zgodnie z obowiązującymi przepisami  ,
 10)  prowadzenie ewidencji i windykacji należności,
 11) opracowywanie projektu budżetu na podstawie informacji otrzymanych z Sekcji
        organizacyjnych Ośrodka
  12) opracowywanie planów finansowych oraz dokonywanie w nich zmian,
  13)  współpraca w zakresie planowania, bieżącej realizacji i sprawozdawczości budżetu
        z  Kierownikami Sekcji MOPS; Urzędem Miejski w Biskupcu, Wydziałem Polityki Społecznej

        WM Urzędu Wojewódzkiego w  Olsztynie

  14)  naliczanie oraz wypłacanie wynagrodzeń i innych należności wynikających ze stosunku

         pracy oraz umów cywilno-prawnych zleceniobiorcom,
  15)  rozliczenia z tytułu ubezpieczeń społecznych oraz podatku dochodowego od osób
    fizycznych,
  16)  wykonywanie czynności płatnika w zakresie ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,
  17)  prowadzenie ksiąg inwentarzowych, ewidencji środków trwałych oraz pozostałych
    środków trwałych,
   18)  okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów
    i pasywów,
  19) wycenę aktywów i pasywów oraz ustalenie wyniku finansowego
  20) ewidencja druków ścisłego zarachowania,
  21)  sporządzanie okresowej i rocznej sprawozdawczości budżetowej oraz bilansu

 

§ 14

2. ZADANIA STANOWISKA DS. PRACOWNICZYCH

1) kompleksowe prowadzenie akt osobowych dla każdego pracownika,

2)  materialna organizacja dokumentacji kadrowo-płacowej oraz  nadzór nad nią,

3) kierowanie ewidencją czasu pracy,

4) przygotowywanie dokumentów związanych z zatrudnieniem: umów o pracę, wypowiedzeń,

    świadectw pracy i innych,

5)  obliczanie wynagrodzeń pracowników i przekazywanie środków pieniężnych na ich konta,

     rozliczanie przepracowanych godzin i dni ustawowo wolnych od pracy, dyżurów i wyjść

     prywatnych,

6)  ustalanie z zatrudnionymi spraw związanych z czasem wolnym od pracy, urlopami i

     zwolnieniami lekarskimi, opracowywanie  planów urlopowych, nadzór nad wykonywaniem

      wymaganych dla danego stanowiska pracy badań wstępnych, okresowych i kontrolnych przez

       pracowników,

7)  asystowanie przy ewentualnej inspekcji PIP, dostarczanie wymaganej dokumentacji i udzielanie

     wyjaśnień,

8) nadzór nad dopilnowaniem terminów szkoleń BHP i przeciwpożarowych, prowadzenie ewidencji

    przydzielanych środków BHP,

9)  monitorowanie zmian w przepisach prawa pracy, informowanie dyrektora o zmianach oraz  

       opracowywanie wymaganych przez nie działań.

10)  prowadzenie rejestru zarządzeń dyrektora,

11) odbieranie od pracowników pisemnego poświadczenia przyjęcia do wiadomości  zasad funkcjonujących w MOPS, zawartych w obowiązujących  regulaminach, instrukcjach i innych dokumentach wewnętrznych regulujących  pracę w MOPS

 

                                                                 § 15

ZADANIA SEKRETARIATU

1. wykonywanie czynności kancelaryjnych dotyczących przyjmowania i rozdziału korespondencji

   zgodnie z obowiązującą instrukcją kancelaryjną,

2. prowadzenie postępowań o zamówienia publiczne (zbiorcze) w zakresie zaopatrzenia MOPS w

    materiały  biurowe     oraz środki czystości

3. wydawanie decyzji administracyjnych

4.  udzielanie informacji interesantom,

5. zapewnienie napraw i konserwacji sprzętu stanowiącego wyposażenie sekretariatu

6. obsługa centrali telefonicznej,

7. w porozumieniu z Zakładem Nieruchomości Lokalowych w Biskupcu  zapewnienie w sytuacjach

    awarii niezbędnych napraw 

 

§ 16

ZADANIA PRACOWNIKÓW OBSŁUGI:

1. Zapewnienie czystości w obiektach MOPS

2. Wnioskowanie w sprawach napraw i remontów

3. Zamykanie pomieszczeń Ośrodka

 

     § 17

Szczegółowe zakresy obowiązków kierowników sekcji i pracowników na stanowiskach samodzielnych określa i aktualizuje Dyrektor Ośrodka w formie pisemnej.

 

ROZDZIAŁ VI

Zasady załatwiania spraw oraz przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków

§ 18

1. Sprawy załatwiane w Ośrodku dzieli się na :      

1)  indywidualne wnioski o pomoc - kierowane są do poszczególnych pracowników  socjalnych,

2) skargi i wnioski - kierowane są do Dyrektora Ośrodka

3) odwołania o decyzji administracyjnych - kierowane do Kierowników sekcji 

4) inne sprawy - kierowane są według właściwości

2. Przy załatwianiu indywidualnych spraw stosuje się kodeks postępowania administracyjnego a w dziedzinie merytorycznej przepisy prawa normującego tą dziedzinę.

 

§ 19

1. Wszystkie sprawy rejestruje się w odpowiednich książkach  kancelaryjnych prowadzonych w

     sekretariacie Ośrodka.

2. Odpowiedzialnym za rejestrowanie spraw jest sekretariat Ośrodka.

 

§ 20

1. Odpowiedzialnymi za prawidłowe i terminowe załatwianie spraw są:

1) pracownicy Ośrodka  za załatwianie indywidualnych spraw podopiecznych od momentu

przejęcia sprawy do ostatecznego załatwienia i odnotowania w odpowiedniej książce

kancelaryjnej,           

2) pracownicy Ośrodka i ich kierownicy za terminowe załatwianie spraw i stronę

merytoryczną.

2. W sprawach odpowiedzialności za prawidłowe i terminowe załatwianie spraw prowadzonych przez pracowników Ośrodka stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.

3. Nadzór nad prawidłowością i terminowością załatwiania spraw w Ośrodku sprawują  Kierownicy sekcji w ramach spraw przekazanych zgodnie z właściwością.

 

§ 21

1. Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej przy postępowaniu w sprawach obowiązują przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.

 2. Obowiązujące terminy załatwiania spraw:

1) sprawy nie wymagające postępowania wyjaśniającego, powinny być załatwione niezwłocznie,

2) niezwłocznie też powinny być załatwione sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza Ośrodek,           

3) sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego powinny być załatwione nie później niż w ciągu miesiąca  a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania,           

4) w sprawach odwoławczych obowiązuje termin siedmiu dni a w przypadku konieczności przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania,           

5) w sprawach związanych z przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego obowiązuje termin 14 dni od dnia przyjęcia wniosku o pomoc.

3. O każdym przypadku nie załatwienia sprawy w terminach określonych w ust. 2 pracownik prowadzący sprawę   zobowiązany jest powiadomić stronę, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

 

§ 22

 1.  Skargi i wnioski dotyczące pracowników Ośrodka wnoszone są do Dyrektora Ośrodka w formie pisemnej, telegraficznej, telefaksu oraz ustnie.

2. W sprawach skarg i wniosków Dyrektor Ośrodka przyjmuje w każdy poniedziałek w godzinach 14.00-16.00.

3. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska ( nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia.

4. Przy przyjmowaniu i rozpatrywaniu skarg i wniosków mają zastosowanie przepisy  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków ( Dz.U. z 2002 r, nr 5, poz. 46).

           

Rozdział VII

Wykonywanie czynności kancelaryjnych

§ 23

1. Przy wykonywaniu czynności kancelaryjnych pracownicy Ośrodka zobowiązani są stosować przepisy   Instrukcji określającej czynności kancelaryjne, zasady działania składnicy akt oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt, stanowiącą załącznik do zarządzenia nr5/11 dyrektora MOPS z dnia 20.04.2011

2. Czynności kancelaryjne wypełnia  Sekretariat Ośrodka i pracownicy prowadzący sprawy.

 

§ 24                                              

Przepływ korespondencji w Ośrodku odbywa się za pokwitowaniem w książkach kancelaryjnych pism przychodzących do Ośrodka w następujący sposób:           

1)  indywidualne wnioski o pomoc, indywidualne zaświadczenia o wynagrodzeniach i inne  nie

wymagają parafowania przez Dyrektora Ośrodka i są  bezpośrednio kierowane do  właściwych

pracowników socjalnych ,           

2) pozostała korespondencja przekazywana jest w pierwszej kolejności  do Dyrektora Ośrodka a w

dalszej na poszczególne stanowiska zgodnie z dekretacją,

 

§ 25

Dyrektor Ośrodka podpisuje następujące dokumenty:        

1) decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej,   

2) postanowienia i zaświadczenia określone w kodeksie postępowania administracyjnego,       

3) pisma do  Burmistrza,  Rady Miejskiej, Urzędów, Wojewody oraz inne wychodzące na

zewnątrz,     

4) odpowiedzi na skargi i wnioski.

2. Pracownicy Ośrodka podpisują pisma określone w szczegółowych zakresach czynności.

3. Pisma i dokumenty przedstawione Dyrektorowi do podpisu muszą być uprzednio parafowane

przez kierowników sekcji i pracowników opracowujących dane pismo lub dokument ( na kopii pozostającej w Ośrodku).

 

§ 26           

W Ośrodku obowiązuje stosowany odpowiednio jednolity rzeczowy  wykaz akt.

 

ROZDZIAŁ VIII

Akty normatywne Dyrektora Ośrodka

§ 27

Dyrektor Ośrodka może wydawać akty normatywne w zakresie:

1) wewnętrznego kierownictwa Ośrodka,

2) porządku wewnętrznego w Ośrodku.

2. Dyrektor wydaje akty normatywne w formie:

a) zarządzenia   - dla spraw ważnych na dłuższy okres czasu, normujące wewnętrzne sprawy

Ośrodka,

b) polecenia służbowego – dla spraw mniejszej wagi i doraźnych.

 

ROZDZIAŁ IX

Zasady nadzoru i kontroli Ośrodka

§ 28

  1. Nadzór nad ogólną działalnością Ośrodka oraz nad realizacją zadań własnych gminy z zakresu pomocy społecznej sprawuje Rada Miejska w Biskupcu.

2. Nadzór nad bieżącą działalnością Ośrodka i realizacją zadań własnych pomocy społecznej

    sprawuje Burmistrz  Biskupca.

3. W sprawach  wykonywania zadań zleconych z zakresu pomocy społecznej, nadzór sprawuje

Wojewoda Warmińsko-Mazurski .

 

§ 29

1.  Kontrolę zewnętrzną Ośrodka sprawuje Rada Miejska,  Burmistrz Biskupca oraz inne organy upoważnione przepisami prawa w zakresie określonym przez te organy.

2. Kontrola wewnętrzna w Ośrodku sprawowana jest w szczególności w zakresie:

            1) prawidłowości i terminowości załatwiania spraw zgodnie z kodeksem postępowania

administracyjnego

2)  prawidłowości wykonywania czynności kancelaryjnych,

3)  przestrzegania porządku wewnętrznego i dyscypliny pracy,

4)  przyjmowania, wystawiania obiegu i kontroli dokumentów finansowych

3. Kontrole wewnętrzną  sprawuje dyrektor Ośrodka, Kierownicy Sekcji, w zakresie pkt.1-3, Główna Księgowa Ośrodka w zakresie pkt.4                             

 

ZARZĄDZENIE NR 10/2017

Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu

z dnia 13 października 2017 r

 

w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Biskupcu

 

Na podstawie rozdziału IV § 13 Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu nadanego Uchwałą Nr. XXXII/204/2017  Rady Miejskiej w Biskupcu z dnia 15 marca 2017 r, zarządzam co następuje:

 

§ 1

W Regulaminie Organizacyjnym  Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu, stanowiącym załącznik do Zarządzenia Nr 5/2017 Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Biskupcu z dnia 18 kwietnia  2017 r, wprowadza się następujące zmiany:

1. § 5  ust. 14 otrzymuje brzmienie:

„prowadzenie zadań wynikających  z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej”,

 

2. § 5  ust. 15 otrzymuje brzmienie:

„prowadzenie zadań wynikających  z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,

 

3. W § 5 numeracja ustępów od ust. 14 do ust. 19 otrzymują oznaczenie od ust. 16 do ust.21

 

§ 2

Zobowiązuje się pracownika prowadzącego sprawy kadrowe do zapoznania zatrudnionych pracowników  oraz nowo zatrudnionych pracowników MOPS z treścią przedmiotowego zarządzenia oraz odebrania od pracowników pisemnego poświadczenia przyjęcia do wiadomości i stosowania.

 

                                     § 3                                      

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 13 października  2017 r